


KIES THEMA
management = kennis
management
voorwoord
De krapte op de arbeidsmarkt is bij veel bedrijven voelbaar, met name in de technieksector. Vacatures blijven maanden openstaan, productieschema’s moeten worden aangepast, en HR worstelt met het vinden én behouden van technisch talent. Je weet dat de grote uitstroom eraan komt: 118.000 technici verlaten de sector de komende vijf jaar en tegelijkertijd lukt het nauwelijks om jongeren of zij-instromers warm te maken voor het vak.
Wij zien dat organisaties nog altijd proberen om met dezelfde middelen, hetzelfde resultaat te halen. Maar wat gisteren werkte, is vandaag niet meer genoeg. De technische arbeidsmarkt vraagt om een fundamenteel andere aanpak. Niet volgend, maar leidend. Niet reactief, maar strategisch.
In deze whitepaper nemen we je mee in drie thema’s die bepalend zijn voor jouw continuïteit: instroom, onboarding en generatiemanagement.
Elk thema brengt uitdagingen én kansen, onderbouwd met praktijkvoorbeelden, inzichten uit rondetafelsessies, marktcijfers en de visie vanuit Techsharks.
De grootste uitdaging in de technieksector is dat er steeds minder aandacht is voor praktijkopleidingen. Waar het vroeger vanzelfsprekend was om een ambacht te leren, worden jongeren tegenwoordig vooral gestimuleerd om door te studeren. Dit zien we niet alleen terug in de techniek, maar ook in andere vakgebieden zoals de slagerij en de bakkerij. Het resultaat: een leegloop in beroepen waar praktische kennis en vakmanschap onmisbaar zijn.
Zelf ben ik tijdens mijn schooltijd nooit in een fabriek geweest. Daardoor kreeg ik geen beeld van de veelzijdigheid en schoonheid van de sector. Dat gebrek aan zichtbaarheid en waardering voor praktisch talent zien wij dagelijks terug bij onze opdrachtgevers. Het gat tussen de ervaren technici die met pensioen gaan en de nieuwe generatie die instroomt, wordt steeds groter.
Juist daarom is het noodzakelijk dat we samen, bedrijven, onderwijs en organisaties zoals Techsharks, anders naar dit vraagstuk kijken. Jongeren en zij-instromers verdienen een helder perspectief op hun loopbaan in de techniek. De eerste maanden zijn bepalend: dan moet de juiste begeleiding aanwezig zijn. En organisaties doen er goed aan ruimte te creëren voor generatiegesprekken, want jong en oud hebben elkaar nodig om kennis en ervaring te delen.
Daarin ligt de rol van Techsharks: niet alleen technici vinden en inzetten, maar vooral ook luisteren, begeleiden en verbinden. Op die manier bouwen we samen aan een sterke en toekomstbestendige technische sector.
Britt Luijten
Sales director Techsharks
hoe de toekomst bestendig blijft

management
= kennis
management
Kies thema
Medewerkers
op de werkvloer
In gesprek met

Inleiding
De krapte op de arbeidsmarkt is bij veel bedrijven voelbaar, met name in de technieksector. Vacatures blijven maanden openstaan, productieschema’s moeten worden aangepast, en HR worstelt met het vinden én behouden van technisch talent. Je weet dat de grote uitstroom eraan komt: 118.000 technici verlaten de sector de komende vijf jaar en tegelijkertijd lukt het nauwelijks om jongeren of zij-instromers warm te maken voor het vak.
Wij zien dat organisaties nog altijd proberen om met dezelfde middelen, hetzelfde resultaat te halen. Maar wat gisteren werkte, is vandaag niet meer genoeg. De technische arbeidsmarkt vraagt om een fundamenteel andere aanpak. Niet volgend, maar leidend. Niet reactief, maar strategisch.
In deze whitepaper nemen we je mee in drie thema’s die bepalend zijn voor jouw continuïteit: instroom, onboarding en generatiemanagement.
Elk thema brengt uitdagingen én kansen, onderbouwd met praktijkvoorbeelden, inzichten uit rondetafelsessies, marktcijfers en de visie vanuit Techsharks.
De grootste uitdaging in de technieksector is dat er steeds minder aandacht is voor praktijkopleidingen. Waar het vroeger vanzelfsprekend was om een ambacht te leren, worden jongeren tegenwoordig vooral gestimuleerd om door te studeren. Dit zien we niet alleen terug in de techniek, maar ook in andere vakgebieden zoals de slagerij en de bakkerij. Het resultaat: een leegloop in beroepen waar praktische kennis en vakmanschap onmisbaar zijn.
Zelf ben ik tijdens mijn schooltijd nooit in een fabriek geweest. Daardoor kreeg ik geen beeld van de veelzijdigheid en schoonheid van de sector. Dat gebrek aan zichtbaarheid en waardering voor praktisch talent zien wij dagelijks terug bij onze opdrachtgevers. Het gat tussen de ervaren technici die met pensioen gaan en de nieuwe generatie die instroomt, wordt steeds groter.
Juist daarom is het noodzakelijk dat we samen, bedrijven, onderwijs en organisaties zoals Techsharks, anders naar dit vraagstuk kijken. Jongeren en zij-instromers verdienen een helder perspectief op hun loopbaan in de techniek. De eerste maanden zijn bepalend: dan moet de juiste begeleiding aanwezig zijn. En organisaties doen er goed aan ruimte te creëren voor generatiegesprekken, want jong en oud hebben elkaar nodig om kennis en ervaring te delen.
Daarin ligt de rol van Techsharks: niet alleen technici vinden en inzetten, maar vooral ook luisteren, begeleiden en verbinden. Op die manier bouwen we samen aan een sterke en toekomstbestendige technische sector.
Britt Luijten
Sales director Techsharks
voorwoord

