De interactie met jongere generaties

Hoe ervaart Peter het werken met jongere collega's? “Ik voel me een soort vaderfiguur”, begint Peter. “Dat komt misschien deels door mijn achtergrond als sportleraar. Ik heb vijfentwintig jaar voor groepen jongvolwassenen gestaan en weet hoe zij aangesproken willen worden, ook op hun gedrag. Complimenten zijn heel belangrijk, en daar schort het nog wel eens aan. Ik zie vaak dat jonge mensen worden afgebrand of te horen krijgen dat ze niets kunnen, of dat iemand zegt: ‘Kom maar hier, ik doe het wel.’ Dat werkt juist averechts. Jongeren hebben positieve feedback nodig om te groeien en zich gewaardeerd te voelen.”




De kracht van generatie X

Peter benadrukt de unieke en sterke punten van zijn generatie op de werkvloer. “De jongere generatie denkt vaker meer vanuit zichzelf, daar zit wel een belangrijk verschil. Er wordt hard gewerkt door jong en oud, maar doordat je meer ervaring hebt als je ouder bent, zie je de dingen beter en ben je meer betrokken. Doordat ik zelfstandige ben geweest, begrijp ik beter hoe belangrijk het is om op de kosten te letten. De jongere generatie denkt misschien: ‘the sky is the limit’, maar dat is natuurlijk niet zo. Kosten moeten worden betaald en als medewerker kun je daarover meedenken, bijvoorbeeld door vrij te nemen wanneer het minder druk is. Dit toont je verantwoordelijkheid, want het reilen en zeilen binnen een bedrijf is mede afhankelijk van jou.”

Samenwerking tussen generaties verbeteren

Wat draagt volgens Peter bij aan een goede samenwerking tussen verschillende generaties? “Je moet jezelf kunnen aanpassen aan de omstandigheden en aan degene die je tegenover je hebt. De jongere generatie is nog te vormen, als klei. Door ze sturing te geven, krijg je er collegialiteit of zelfs vriendschap voor terug. De oudere generatie daarentegen, blijft vaak doen wat ze altijd deden. Maar door te zeggen: ‘Je moet nog veel leren, dus laten we er samen iets van maken’, kunnen juist zij die sturing geven aan de jongere generatie.”

Peter benadrukt het belang van wederzijds begrip en aanpassingsvermogen. “Ik pas mezelf aan aan degene waar ik mee werk en kan dat goed inschatten. Ik zorg dat alles vreedzaam verloopt en probeer niet mijn mening door te drukken. Het gaat om geven en nemen, en ook om begrip voor elkaar. Jongeren houden rekening met het feit dat ik 63 ben en zeggen vaak: ‘Oh, dat doe ik wel.’ Aan de andere kant neem ik ze bij de hand en leg uit hoe ze iets moeten doen, want dat gaat nog weleens verkeerd. Het is een wisselwerking van leren en begeleiden.”

Een blik op generatie X op de werkvloer

In gesprek
met Peter Damen

Peter Damen is 63 jaar en werkt sinds een half jaar als machinebouwer bij Techsharks. Met decennia aan technische ervaring begon hij op vijftienjarige leeftijd als elektromonteur, een vak dat hij vijfentwintig jaar lang uitoefende. Vervolgens werkte Peter ruim twintig jaar als zelfstandige, maar besloot hiermee te stoppen omdat hij niet meer in het weekend wilde werken. Hij wilde echter ook niet stilzitten, dus solliciteerde hij bij Techsharks en werkt hij nu met plezier aan zijn opdracht bij Motis in Helmond.

Een blik op generatie X
op de werkvloer

In gesprek
met Peter Damen

Peter Damen is 63 jaar en werkt sinds een half jaar als machinebouwer bij Techsharks. Met decennia aan technische ervaring begon hij op vijftienjarige leeftijd als elektromonteur, een vak dat hij vijfentwintig jaar lang uitoefende. Vervolgens werkte Peter ruim twintig jaar als zelfstandige, maar besloot hiermee te stoppen omdat hij niet meer in het weekend wilde werken. Hij wilde echter ook niet stilzitten, dus solliciteerde hij bij Techsharks en werkt hij nu met plezier aan zijn opdracht bij Motis in Helmond.

De interactie met jongere generaties

Hoe ervaart Peter het werken met jongere collega's? “Ik voel me een soort vaderfiguur”, begint Peter. “Dat komt misschien deels door mijn achtergrond als sportleraar. Ik heb vijfentwintig jaar voor groepen jongvolwassenen gestaan en weet hoe zij aangesproken willen worden, ook op hun gedrag. Complimenten zijn heel belangrijk, en daar schort het nog wel eens aan. Ik zie vaak dat jonge mensen worden afgebrand of te horen krijgen dat ze niets kunnen, of dat iemand zegt: ‘Kom maar hier, ik doe het wel.’ Dat werkt juist averechts. Jongeren hebben positieve feedback nodig om te groeien en zich gewaardeerd te voelen.”


De kracht van generatie X

Peter benadrukt de unieke en sterke punten van zijn generatie op de werkvloer. “De jongere generatie denkt vaker meer vanuit zichzelf, daar zit wel een belangrijk verschil. Er wordt hard gewerkt door jong en oud, maar doordat je meer ervaring hebt als je ouder bent, zie je de dingen beter en ben je meer betrokken. Doordat ik zelfstandige ben geweest, begrijp ik beter hoe belangrijk het is om op de kosten te letten. De jongere generatie denkt misschien: ‘the sky is the limit’, maar dat is natuurlijk niet zo. Kosten moeten worden betaald en als medewerker kun je daarover meedenken, bijvoorbeeld door vrij te nemen wanneer het minder druk is. Dit toont je verantwoordelijkheid, want het reilen en zeilen binnen een bedrijf is mede afhankelijk van jou.”


Samenwerking tussen generaties verbeteren

Wat draagt volgens Peter bij aan een goede samenwerking tussen verschillende generaties? “Je moet jezelf kunnen aanpassen aan de omstandigheden en aan degene die je tegenover je hebt. De jongere generatie is nog te vormen, als klei. Door ze sturing te geven, krijg je er collegialiteit of zelfs vriendschap voor terug. De oudere generatie daarentegen, blijft vaak doen wat ze altijd deden. Maar door te zeggen: ‘Je moet nog veel leren, dus laten we er samen iets van maken’, kunnen juist zij die sturing geven aan de jongere generatie.”

Peter benadrukt het belang van wederzijds begrip en aanpassingsvermogen. “Ik pas mezelf aan aan degene waar ik mee werk en kan dat goed inschatten. Ik zorg dat alles vreedzaam verloopt en probeer niet mijn mening door te drukken. Het gaat om geven en nemen, en ook om begrip voor elkaar. Jongeren houden rekening met het feit dat ik 63 ben en zeggen vaak: ‘Oh, dat doe ik wel.’ Aan de andere kant neem ik ze bij de hand en leg uit hoe ze iets moeten doen, want dat gaat nog weleens verkeerd. Het is een wisselwerking van leren en begeleiden.”