Bram Smits (51), sinds een jaar brewery director van de HEINEKEN brouwerij in Den Bosch en de Brand brouwerij in Wijlre, vervulde verschillende functies bij HEINEKEN. Zijn loopbaan wordt gekenmerkt door zowel het proces als de mens. ‘De uitdaging ligt met name in het vormgeven van de organisatiecultuur, waarbij je de mensen in hun kracht zet om het proces en daardoor de resultaten te verbeteren.’

‘DE AMBITIES VAN DÉ INNOVATIE-BROUWERIJ VAN HEINEKEN IN DEN BOSCH’

LEES OOK DE ANDERE VERHALEN VAN DE FOOD SECTOR

DE MENSEN MAKEN HET VERSCHIL

Bram benadrukt het belang van de medewerkers bij het werken met innovatieve processen en installaties: ‘Training en opleiding zijn van groot belang, maar ook zaken zoals cultuur en leiderschap. Autonomie wordt steeds lager in de organisatie gelegd waarbij de operator aan de productielijn het verschil maakt. Het management zorgt ervoor dat de operator volledig toegerust is en alle ondersteuning krijgt om succesvol te kunnen zijn.’

DÉ PLEK OM TE WERKEN

Om groen, kostenefficiënt en betrouwbaar te zijn, moet aan twee belangrijke voorwaarden worden voldaan. Bram legt uit: ‘De eerste voorwaarde heeft betrekking op onze medewerkers. We willen dat dit 'the place to work' is, waarbij verantwoordelijkheid laag in de organisatie wordt gelegd, collega’s de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben en de juiste trainingen en opleidingen worden geboden. De andere voorwaarde is 'to be the best-connected brewer'. Dit betekent dat een operator aan de productielijn real-time inzicht moet hebben in het proces. We willen hen voorzien van de benodigde systemen en gegevens, zodat ze autonoom het proces kunnen aansturen.’

DE CIRKEL IS BIJNA ROND

Bram licht toe dat de zoektocht naar een alternatief in twee stappen verloopt: ‘De eerste stap is het verminderen van ons stroom-, water- en gasverbruik met 10% door middel van consuminderen. De tweede stap is het uitfaseren van aardgas. We kunnen meer biogas opwekken door de alcohol uit ons alcoholvrije bier te gebruiken in onze afvalwaterzuivering. Daarnaast gaan we ons proces verder elektrificeren door met een grote warmtepomp warm water te genereren voor het productieproces. Dit betekent echter dat we meer stroom nodig hebben. Voorlopig blijven we dus werken met een hybride oplossing: een warmtepomp en deels biogas, aangezien volledige elektrificatie nog niet mogelijk is. Op dit moment zijn we al voor meer dan 70% klimaatneutraal dankzij het gebruik van biogas en onze groene stroom.’

100% GROEN

In de brouwerij wordt momenteel elektriciteit en stoom voor warm water gebruikt. Bram vertelt enthousiast over de duurzame missie: ‘Ons stroomverbruik is al 100% groen dankzij meer dan 16.000 zonnepanelen en drie windmolens. De zonnepanelen zorgen voor 10% van ons energieverbruik, de windmolens voor 50%, en de overige 40% kopen we groen boven de Eemshaven op de Noordzee. Bovendien gebruiken we 12 miljoen kuub gas per jaar voor onze stoomketels om stoom te maken. Van het totale gasgebruik is 50% biogas en 50% aardgas. We zijn dus nog op zoek naar een alternatief voor de resterende 50% aardgas.’

GROEN, KOSTENEFFICIËNT EN BETROUWBAAR

HNS streeft naar groen, kostenefficiëntie en betrouwbaarheid. Bram legt uit wat dit inhoudt: ‘Groen betekent dat we in 2027 in ons totale productieproces alleen nog hernieuwbare energie gebruiken. En hiermee dragen we bij aan de wereldwijde ambitie van HEINEKEN om in 2030 Net Zero te zijn in scope 1 en 2 en 2040 ook voor scope 3. Kostenefficiëntie houdt in dat we zo efficiënt mogelijk, tegen zo laag mogelijke kosten, zoveel mogelijk hectoliters bier produceren. Dit vereist verschillende programma’s om de prestaties van productielijnen en brouwprocessen te verbeteren. Betrouwbaarheid betekent dat we onze orders volgens afspraak leveren aan onze markten, met behoud van de premium kwaliteit die we bieden.’

De brouwerij in Den Bosch is een grote brouwerij in Nederland, met een productie van maar liefst 7 miljoen hectoliter bier. Alleen de brouwerij in Zoeterwoude produceert meer, namelijk ruim 10 miljoen hectoliter, en is daarmee de grootste brouwerij van Europa. Bram legt uit: ‘Met onze verschillende producten zijn we niet alleen groot, maar ook complex. Om deze reden moeten we zowel efficiënt als flexibel zijn. En dat kan alleen als je innovatief bent. We zijn in staat om verschillende soorten bier te produceren, waarbij we zoveel mogelijk gebruikmaken van standaardrecepten. Ons proces is zo ontworpen dat we in Den Bosch wortsoorten kunnen creëren en pas later, door het toevoegen van smaken, kunnen differentiëren in biersoorten. Dit maakt onze brouwerij innovatief.’ Op de vraag naar andere voorbeelden van innovatie, antwoordt Bram: ‘Onze medewerkers kunnen zowel volgens standaardprocedures werken als snel omschakelen. Deze flexibiliteit geldt ook voor onze processen en installaties. Een machine moet zowel op hoge snelheid kunnen werken als een groot aantal verpakkingssoorten kunnen verwerken. Deze machines zijn niet off-the-shelf leverbaar.’

INNOVATIEVE BROUWERIJ

In Nederland zijn er drie business units waaronder HEINEKEN Netherlands Supply (HNS). Hieronder vallen de brouwerij in Den Bosch, Zoeterwoude en de Brand brouwerij in Wijlre. In 1958 begon HEINEKEN zijn bierproductie in Den Bosch en bestaat dit jaar 65 jaar. Heineken Den Bosch speelt een belangrijke rol binnen HNS en is samen met de brouwerij in Zoeterwoude verantwoordelijk voor maar liefst 40% van het wereldwijde HEINEKEN-volume. Bram benadrukt dat de brouwerij in Den Bosch dé innovatiebrouwerij is. ‘Dit komt voornamelijk doordat we uitblinken in het lanceren van nieuwe productinnovaties. Niet alleen voor de Nederlandse markt, maar onze strategische innovaties worden wereldwijd toegepast. Denk bijvoorbeeld aan grote innovaties zoals Heineken 0.0. Samen met de R&D-afdeling werken we hieraan, zodat het product in veel landen geïntroduceerd kan worden. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor Heineken Silver.’

‘DE AMBITIES VAN DÉ INNOVATIE-BROUWERIJ VAN HEINEKEN IN DEN BOSCH’

LEES OOK DE ANDERE VERHALEN VAN DE FOOD SECTOR

100% GROEN

In de brouwerij wordt momenteel elektriciteit en stoom voor warm water gebruikt. Bram vertelt enthousiast over de duurzame missie: ‘Ons stroomverbruik is al 100% groen dankzij meer dan 16.000 zonnepanelen en drie windmolens. De zonnepanelen zorgen voor 10% van ons energieverbruik, de windmolens voor 50%, en de overige 40% kopen we groen boven de Eemshaven op de Noordzee. Bovendien gebruiken we 12 miljoen kuub gas per jaar voor onze stoomketels om stoom te maken. Van het totale gasgebruik is 50% biogas en 50% aardgas. We zijn dus nog op zoek naar een alternatief voor de resterende 50% aardgas.’

DE MENSEN MAKEN HET VERSCHIL

Bram benadrukt het belang van de medewerkers bij het werken met innovatieve processen en installaties: ‘Training en opleiding zijn van groot belang, maar ook zaken zoals cultuur en leiderschap. Autonomie wordt steeds lager in de organisatie gelegd waarbij de operator aan de productielijn het verschil maakt. Het management zorgt ervoor dat de operator volledig toegerust is en alle ondersteuning krijgt om succesvol te kunnen zijn.’

De brouwerij in Den Bosch is een grote brouwerij in Nederland, met een productie van maar liefst 7 miljoen hectoliter bier. Alleen de brouwerij in Zoeterwoude produceert meer, namelijk ruim 10 miljoen hectoliter, en is daarmee de grootste brouwerij van Europa. Bram legt uit: ‘Met onze verschillende producten zijn we niet alleen groot, maar ook complex. Om deze reden moeten we zowel efficiënt als flexibel zijn. En dat kan alleen als je innovatief bent. We zijn in staat om verschillende soorten bier te produceren, waarbij we zoveel mogelijk gebruikmaken van standaardrecepten. Ons proces is zo ontworpen dat we in Den Bosch wortsoorten kunnen creëren en pas later, door het toevoegen van smaken, kunnen differentiëren in biersoorten. Dit maakt onze brouwerij innovatief.’ Op de vraag naar andere voorbeelden van innovatie, antwoordt Bram: ‘Onze medewerkers kunnen zowel volgens standaardprocedures werken als snel omschakelen. Deze flexibiliteit geldt ook voor onze processen en installaties. Een machine moet zowel op hoge snelheid kunnen werken als een groot aantal verpakkingssoorten kunnen verwerken. Deze machines zijn niet off-the-shelf leverbaar.’

DÉ PLEK OM TE WERKEN

Om groen, kostenefficiënt en betrouwbaar te zijn, moet aan twee belangrijke voorwaarden worden voldaan. Bram legt uit: ‘De eerste voorwaarde heeft betrekking op onze medewerkers. We willen dat dit 'the place to work' is, waarbij verantwoordelijkheid laag in de organisatie wordt gelegd, collega’s de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben en de juiste trainingen en opleidingen worden geboden. De andere voorwaarde is 'to be the best-connected brewer'. Dit betekent dat een operator aan de productielijn real-time inzicht moet hebben in het proces. We willen hen voorzien van de benodigde systemen en gegevens, zodat ze autonoom het proces kunnen aansturen.’

GROEN, KOSTENEFFICIËNT EN BETROUWBAAR

HNS streeft naar groen, kostenefficiëntie en betrouwbaarheid. Bram legt uit wat dit inhoudt: ‘Groen betekent dat we in 2027 in ons totale productieproces alleen nog hernieuwbare energie gebruiken. En hiermee dragen we bij aan de wereldwijde ambitie van HEINEKEN om in 2030 Net Zero te zijn in scope 1 en 2 en 2040 ook voor scope 3. Kostenefficiëntie houdt in dat we zo efficiënt mogelijk, tegen zo laag mogelijke kosten, zoveel mogelijk hectoliters bier produceren. Dit vereist verschillende programma’s om de prestaties van productielijnen en brouwprocessen te verbeteren. Betrouwbaarheid betekent dat we onze orders volgens afspraak leveren aan onze markten, met behoud van de premium kwaliteit die we bieden.’

DE CIRKEL IS BIJNA ROND

Bram licht toe dat de zoektocht naar een alternatief in twee stappen verloopt: ‘De eerste stap is het verminderen van ons stroom-, water- en gasverbruik met 10% door middel van consuminderen. De tweede stap is het uitfaseren van aardgas. We kunnen meer biogas opwekken door de alcohol uit ons alcoholvrije bier te gebruiken in onze afvalwaterzuivering. Daarnaast gaan we ons proces verder elektrificeren door met een grote warmtepomp warm water te genereren voor het productieproces. Dit betekent echter dat we meer stroom nodig hebben. Voorlopig blijven we dus werken met een hybride oplossing: een warmtepomp en deels biogas, aangezien volledige elektrificatie nog niet mogelijk is. Op dit moment zijn we al voor meer dan 70% klimaatneutraal dankzij het gebruik van biogas en onze groene stroom.’

In Nederland zijn er drie business units waaronder HEINEKEN Netherlands Supply (HNS). Hieronder vallen de brouwerij in Den Bosch, Zoeterwoude en de Brand brouwerij in Wijlre. In 1958 begon HEINEKEN zijn bierproductie in Den Bosch en bestaat dit jaar 65 jaar. Heineken Den Bosch speelt een belangrijke rol binnen HNS en is samen met de brouwerij in Zoeterwoude verantwoordelijk voor maar liefst 40% van het wereldwijde HEINEKEN-volume. Bram benadrukt dat de brouwerij in Den Bosch dé innovatiebrouwerij is. ‘Dit komt voornamelijk doordat we uitblinken in het lanceren van nieuwe productinnovaties. Niet alleen voor de Nederlandse markt, maar onze strategische innovaties worden wereldwijd toegepast. Denk bijvoorbeeld aan grote innovaties zoals Heineken 0.0. Samen met de R&D-afdeling werken we hieraan, zodat het product in veel landen geïntroduceerd kan worden. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor Heineken Silver.’

Bram Smits (51), sinds een jaar brewery director van de HEINEKEN brouwerij in Den Bosch en de Brand brouwerij in Wijlre, vervulde verschillende functies bij HEINEKEN. Zijn loopbaan wordt gekenmerkt door zowel het proces als de mens. ‘De uitdaging ligt met name in het vormgeven van de organisatiecultuur, waarbij je de mensen in hun kracht zet om het proces en daardoor de resultaten te verbeteren.’

Volledig scherm