In Sassenheim staat de grootste locatie van AkzoNobel wereldwijd. Patrick de Widt is al ruim vijfentwintig jaar werkzaam bij AkzoNobel. Hij kwam bij AkzoNobel terecht als medewerker customer services bij Aerospace Coatings. ‘Dat vond ik interessant en spannend, want net als veel jongens wilde ik ooit piloot worden. Om op deze manier dan met vliegtuigen te kunnen werken, sprak me heel erg aan.’
DUURZAAM-HEIDS-INITIATIEVEN BIJ AKZONOBEL
AkzoNobel biedt talrijke ontwikkelingsmogelijkheden, wat ons een aantrekkelijke werkgever maakt voor jong talent dat zijn weg nog moet vinden.”
Veel van onze verven, zoals die gebruikt door het McLaren Formule 1-team, worden in kleine hoeveelheden met de hand vervaardigd.”
LEES OOK DE ANDERE VERHALEN VAN DE CHEMIE SECTOR
AMBACHT
Hoewel een deel van de productie geautomatiseerd is, blijft het maken van verf op sommige vlakken ouderwets handwerk. ‘Veel van onze verven, zoals die gebruikt door het McLaren Formule 1-team, worden in kleine hoeveelheden met de hand vervaardigd’, legt Patrick uit. ‘Dit maakt ons werk zeer tastbaar, vooral ook wanneer vliegtuigen die onze coatings dragen overvliegen richting Schiphol.’
Voor jonge mensen die net van school komen of nog studeren biedt AkzoNobel diverse carrièremogelijkheden. ‘In Sassenheim is onze onderhoudsafdeling een plek waar je kunt groeien, net als in onze uitgebreide R&D-afdeling. AkzoNobel biedt talrijke ontwikkelingsmogelijkheden, wat ons een aantrekkelijke werkgever maakt voor jong talent dat zijn weg nog moet vinden’, voegt Patrick toe.
ARBEIDSMARKT
AkzoNobel pakt de uitdagingen op de huidige arbeidsmarkt aan door strategisch beleid en samenwerkingen. ‘In deze sector is het moeilijk om werknemers te vinden. Bovendien hebben we te maken met een vergrijzende populatie. Dat leidt soms tot hoge werkdruk met ziekteverzuim als gevolg. Daarom kijken we naar manieren om mensen op te leiden. Samen met het Techniek College Rotterdam bijvoorbeeld zorgen we ervoor dat studenten bij ons in de praktijk het vak kunnen leren. We creëren een win-win situatie; studenten ondersteunen onze medewerkers, die er op hun beurt energie van krijgen om hun kennis en ervaring over te dragen. Tegelijkertijd zien we dat de tevredenheid is toegenomen en ons ziekteverzuim naar beneden is gegaan.’
MAATSCHAPPELIJKE UITDAGINGEN
Deze nieuwe technologieën zullen uiteindelijk bijdragen aan het oplossen van enkele van de huidige maatschappelijke uitdagingen op gebied van circulariteit en duurzaamheid. ‘De chemische industrie komt niet altijd positief in het nieuws. Mensen maken zich zorgen over de impact van chemie en chemicaliën op het milieu. Tegelijkertijd bestaat er geen wereld zonder chemie en Nederland is een van de meest innovatieve landen in Europa. ASML is daar een mooi voorbeeld van, maar ook AkzoNobel is als wereldwijd leider in de industrie een belangrijke aanjager van innovatie en duurzaamheid. Samenwerking tussen de industrie en universiteiten, is daarbij wel cruciaal.’
INNOVATIE
AkzoNobel is daarnaast erg actief op het gebied van duurzame innovaties. ‘Interessante ontwikkelingen zijn bijvoorbeeld zelfreinigende coatings en antibacteriële coatings. Maar we ontwikkelen ook luchtzuiveringscoatings en coatings die gebouwen isoleren en koel houden. Wat ik zelf een hele mooie techniek vind, zijn coatings die muggen bestrijden. In landen waar bijvoorbeeld malaria een groot probleem is, kan dit helpen om het risico op te verkleinen. Dat zijn allemaal interessante en mooie innovaties’, vertelt Patrick.
MAATREGELEN OM TE VERDUURZAMEN
De verfsector richt zich sterk op het verbeteren van kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid en AkzoNobel loopt hierin graag voorop. ‘We ontwikkelen steeds meer verf op waterbasis en ook produceren we gerecyclede lakken die voor meer dan 30% uit verfrestanten bestaan. We ontwikkelen ook steeds meer biobased producten en bijvoorbeeld verf die in dunne lagen kan worden aangebracht, waardoor er dus steeds minder verf nodig is.’
Daarnaast wil AkzoNobel zelf in 2050 helemaal CO2 neutraal zijn en om dat te halen wordt er nu al volop aan gewerkt. ‘De ambitie voor 2030 is 50% reductie en 100% circulair gebruik van onze materialen. Op al onze locaties in heel Europa en ook op andere delen in de wereld draaien we op 100% duurzame stroom. Op onze locatie in Sassenheim liggen bijvoorbeeld op vrijwel alle daken waar dat mogelijk is, zonnepanelen. We verzamelen ons eigen water op de locatie, dus het water wat we in het proces gebruiken wordt schoongemaakt en hergebruikt. Datzelfde geldt voor oplosmiddelen, die we gebruiken om de systemen schoon te maken.’
SASSENHEIM
In Sassenheim worden voornamelijk performance coatings gemaakt. Patrick: ‘Denk aan lakproducten voor autoreparatie, maar daarnaast zijn we een van de grootste spelers ter wereld op het gebied van vliegtuiglakken en maken we ook lakken voor superjachten en voor commercial transport. Denk aan trucks, bussen of grote kranen die op bouwplaatsen staan.’
Hierna klom hij op tot manager customer services en na enkele sales- en marketingfuncties was hij klaar voor de volgende stap. ‘Op een gegeven moment ben ik overgegaan naar productie en ben ik zeven jaar werkzaam geweest in het Aerospace Color Center en was ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling, productie en QC van gemengde kleuren voor Aerospace. Vijf jaar geleden ben ik benoemd als Productiemanager in de productieplant in Sassenheim en verantwoordelijk voor alle gekleurde producten.’
Patrick de Widt
Manager Aerospace Color Centers EMEA
DUURZAAMHEIDS-INITIATIEVEN BIJ AKZONOBEL
LEES OOK
DE ANDERE VERHALEN VAN DE CHEMIE SECTOR
AMBACHT
Hoewel een deel van de productie geautomatiseerd is, blijft het maken van verf op sommige vlakken ouderwets handwerk. ‘Veel van onze verven, zoals die gebruikt door het McLaren Formule 1-team, worden in kleine hoeveelheden met de hand vervaardigd’, legt Patrick uit. ‘Dit maakt ons werk zeer tastbaar, vooral ook wanneer vliegtuigen die onze coatings dragen overvliegen richting Schiphol.’
Voor jonge mensen die net van school komen of nog studeren biedt AkzoNobel diverse carrièremogelijkheden. ‘In Sassenheim is onze onderhoudsafdeling een plek waar je kunt groeien, net als in onze uitgebreide R&D-afdeling. AkzoNobel biedt talrijke ontwikkelingsmogelijkheden, wat ons een aantrekkelijke werkgever maakt voor jong talent dat zijn weg nog moet vinden’, voegt Patrick toe.
AkzoNobel biedt talrijke ontwikkelingsmogelijkheden, wat ons een aantrekkelijke werkgever maakt voor jong talent dat zijn weg nog moet vinden.”
ARBEIDSMARKT
Veel van onze verven, zoals die gebruikt door het McLaren Formule 1-team, worden in kleine hoeveelheden met de hand vervaardigd.”
AkzoNobel pakt de uitdagingen op de huidige arbeidsmarkt aan door strategisch beleid en samenwerkingen. ‘In deze sector is het moeilijk om werknemers te vinden. Bovendien hebben we te maken met een vergrijzende populatie. Dat leidt soms tot hoge werkdruk met ziekteverzuim als gevolg. Daarom kijken we naar manieren om mensen op te leiden. Samen met het Techniek College Rotterdam bijvoorbeeld zorgen we ervoor dat studenten bij ons in de praktijk het vak kunnen leren. We creëren een win-win situatie; studenten ondersteunen onze medewerkers, die er op hun beurt energie van krijgen om hun kennis en ervaring over te dragen. Tegelijkertijd zien we dat de tevredenheid is toegenomen en ons ziekteverzuim naar beneden is gegaan.’
MAATSCHAPPELIJKE UITDAGINGEN
Deze nieuwe technologieën zullen uiteindelijk bijdragen aan het oplossen van enkele van de huidige maatschappelijke uitdagingen op gebied van circulariteit en duurzaamheid. ‘De chemische industrie komt niet altijd positief in het nieuws. Mensen maken zich zorgen over de impact van chemie en chemicaliën op het milieu. Tegelijkertijd bestaat er geen wereld zonder chemie en Nederland is een van de meest innovatieve landen in Europa. ASML is daar een mooi voorbeeld van, maar ook AkzoNobel is als wereldwijd leider in de industrie een belangrijke aanjager van innovatie en duurzaamheid. Samenwerking tussen de industrie en universiteiten, is daarbij wel cruciaal.’
INNOVATIE
AkzoNobel is daarnaast erg actief op het gebied van duurzame innovaties. ‘Interessante ontwikkelingen zijn bijvoorbeeld zelfreinigende coatings en antibacteriële coatings. Maar we ontwikkelen ook luchtzuiveringscoatings en coatings die gebouwen isoleren en koel houden. Wat ik zelf een hele mooie techniek vind, zijn coatings die muggen bestrijden. In landen waar bijvoorbeeld malaria een groot probleem is, kan dit helpen om het risico op te verkleinen. Dat zijn allemaal interessante en mooie innovaties’, vertelt Patrick.
MAATREGELEN OM TE VERDUURZAMEN
De verfsector richt zich sterk op het verbeteren van kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid en AkzoNobel loopt hierin graag voorop. ‘We ontwikkelen steeds meer verf op waterbasis en ook produceren we gerecyclede lakken die voor meer dan 30% uit verfrestanten bestaan. We ontwikkelen ook steeds meer biobased producten en bijvoorbeeld verf die in dunne lagen kan worden aangebracht, waardoor er dus steeds minder verf nodig is.’
Daarnaast wil AkzoNobel zelf in 2050 helemaal CO2 neutraal zijn en om dat te halen wordt er nu al volop aan gewerkt. ‘De ambitie voor 2030 is 50% reductie en 100% circulair gebruik van onze materialen. Op al onze locaties in heel Europa en ook op andere delen in de wereld draaien we op 100% duurzame stroom. Op onze locatie in Sassenheim liggen bijvoorbeeld op vrijwel alle daken waar dat mogelijk is, zonnepanelen. We verzamelen ons eigen water op de locatie, dus het water wat we in het proces gebruiken wordt schoongemaakt en hergebruikt. Datzelfde geldt voor oplosmiddelen, die we gebruiken om de systemen schoon te maken.’
SASSENHEIM
In Sassenheim worden voornamelijk performance coatings gemaakt. Patrick: ‘Denk aan lakproducten voor autoreparatie, maar daarnaast zijn we een van de grootste spelers ter wereld op het gebied van vliegtuiglakken en maken we ook lakken voor superjachten en voor commercial transport. Denk aan trucks, bussen of grote kranen die op bouwplaatsen staan.’
In Sassenheim staat de grootste locatie van AkzoNobel wereldwijd. Patrick de Widt is al ruim vijfentwintig jaar werkzaam bij AkzoNobel. Hij kwam bij AkzoNobel terecht als medewerker customer services bij Aerospace Coatings. ‘Dat vond ik interessant en spannend, want net als veel jongens wilde ik ooit piloot worden. Om op deze manier dan met vliegtuigen te kunnen werken, sprak me heel erg aan.’ Hierna klom hij op tot manager customer services en na enkele sales- en marketingfuncties was hij klaar voor de volgende stap. ‘Op een gegeven moment ben ik overgegaan naar productie en ben ik zeven jaar werkzaam geweest in het Aerospace Color Center en was ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling, productie en QC van gemengde kleuren voor Aerospace. Vijf jaar geleden ben ik benoemd als productiemanager in de productieplant in Sassenheim en verantwoordelijk voor alle gekleurde producten.’
Patrick de Widt
Manager Aerospace Color Centers EMEA