Scroll naar beneden

In plaats van vast te houden aan een set vastgestelde vaardigheden, kijken we naar unieke talenten van elke student en hoe we die verder kunnen ontwikkelen.”

We zullen ook het onderwijs steeds meer
naar de bedrijven toe moeten brengen.”

CHRISTIAN VAN
VESSEM

Vanuit de gedachte dat Human "Tech" Capital dagelijks het verschil maakt binnen proces technische bedrijven ga ik graag in gesprek met (potentiële) opdrachtgevers. Ieder bedrijf heeft een eigen verhaal, en vraagt om een maatwerkoplossing voor de uitdagingen die men heeft. Graag een keer samen sparren?

INNOVATIEF ONDERWIJS
& TALENTONTWIKKELING
BIJ KONING WILLEM I COLLEGE

DE OMGEVINGSRAAD: BRUG TUSSEN ONDERWIJS EN GEMEENSCHAP

Om de externe betrokkenheid te versterken is een Omgevingsraad opgericht: ‘Traditioneel zijn onderwijsinstellingen vooral intern gericht, maar wij vonden dat het tijd werd om onze blik naar buiten te richten. Net zoals bedrijven aandeelhouders hebben die meerwaarde eisen, hebben wij de Omgevingsraad opgezet om onze connecties met de externe omgeving te versterken.’

De raad die sinds april vorig jaar in werking is gezet, heeft een adviserende rol in hoe het college reageert op lokale ontwikkelingen en behoeften: ‘We hebben sindsdien ons Leven Lang Ontwikkelen aanbod beter afgestemd en we onderzoeken nu de effecten van AI op ons aanbod. Ook de invloed van grote regionale projecten, zoals de subsidie van 2,5 miljard euro voor activiteiten in Brainport Eindhoven, worden voorgelegd. Zo helpt de Omgevingsraad ons om het onderwijsaanbod af te stemmen op de werkelijke behoeften van de regio.’

TOEKOMSTIGE ONTWIKKELINGEN EN UITDAGINGEN

De toekomst van het onderwijs is volgens Jos met name gericht op een steeds grotere flexibiliteit en modularisering: ‘Het onderwijsaanbod zal zich aan moeten passen aan de veranderende behoeften. Ook zullen we nóg meer moeten gaan nadenken over hoe we geïntegreerd onderwijs krijgen tussen het vmbo en het mbo, en tussen het mbo en het hbo. We zullen ook het onderwijs steeds meer naar de bedrijven toe moeten brengen. Dat kan betekenen dat we gaan investeren bij bedrijven in leeromgevingen, zodat we daar ook het leerproces kunnen ondersteunen. Dit vraagt om een intensievere samenwerking tussen onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven’, legt Jos uit.

Tot slot benoemt hij ook het feit dat oude structuren zoals kwalificatiedossiers en klassikale lessen niet zullen blijven werken: ‘Met de toegang tot informatie die studenten tegenwoordig hebben, wordt van docenten verwacht dat zij meer als coaches optreden. Verandering is essentieel voor de voorbereiding van onze studenten op een snel veranderende wereld, maar zonder urgentiegevoel zijn veranderingen lastig door te voeren. Dat zie ik als onze grootste uitdaging.’

KW1C ALS PIONIER IN INNOVATIE

Jos legt uit wat het Koning Willem I College kenmerkt: ‘We zijn toonaangevend. Niet alleen omdat we meerdere malen de titel van duurzaamste school van Nederland hebben verdiend en de Nederlandse Onderwijspremie 2023 hebben gewonnen, maar ook vanwege onze continue inzet voor innovatie in het onderwijs.’ Hij benadrukt het belang van interdisciplinaire samenwerking binnen de programma's, zoals het Talent Atelier, waar techniek, ICT en zorg samenkomen. ‘Dit gaat verder dan traditionele onderwijsstructuren. Door technische vaardigheden te integreren met data en communicatie, biedt dit onze studenten de beste kansen in hun toekomstige carrières.’

VAN COMPETENTIES NAAR TALENTEN

Jos legt uit waarom de nadruk ligt op talentontwikkeling en minder op competenties: ‘De focus op competenties is vaak gekoppeld aan verouderde structuren waarbij kwalificatiedossiers voldoen aan de eisen van het werkveld. Die benadering houdt geen gelijke tred met de snelle veranderingen van vandaag.’ Hij vervolgt: ‘In plaats van vast te houden aan een set vastgestelde vaardigheden, kijken we naar unieke talenten van elke student en hoe we die verder kunnen ontwikkelen. Het gaat erom dat je bevlogen wordt door wat je doet en dat je plezier vindt in je talenten, dat is waar we ons op richten. Dit sluit heel goed aan bij wat studenten nodig hebben en waar ze goed in zijn.’

TALENTONTWIKKELING

Bij het Koning Willem I College staat talentontwikkeling centraal, met een duidelijke focus op de regio Noordoost-Brabant, waaronder ’s-Hertogenbosch, Oss, Meierijstad en het Land van Cuijk. Jos van Kessel benadrukt het belang van deze regionale aanpak: ‘Wij richten ons primair op het ontwikkelen en behouden van talent voor Noordoost-Brabant. Hoewel de invloed van de snelgroeiende Brainportregio ons bereik verbreedt, blijft onze kernmissie het voeden van lokaal talent. Dat is voor ons het allerbelangrijkste.’

Jos deelt zijn visie op het toekomstig onderwijs: ‘Onze droom is om een onderwijsomgeving te realiseren die niet alleen inspirerend en aantrekkelijk is, maar ook volledig gericht op de ontwikkeling van individuele talenten. We streven ernaar dat ons onderwijs naadloos aansluit op de behoeften van zowel het werkveld als de studenten. Dit is uitdagend, aangezien de arbeidsmarkt snel verandert en studenten vaak andere verwachtingen hebben.’

Het Koning Willem I College (KW1C) is een onderwijsinstelling waar divers talent tot bloei komt, door een praktijkgerichte en innovatieve aanpak. Van metselen tot coderen, van ontwerpen tot verzorgen, de studenten van KW1C zijn niet gebonden aan traditionele klaslokalen. Het college brengt het werkveld naar binnen en strekt het onderwijs uit naar buiten, waarbij het sterk verweven is met de regio die deze talenten koestert en graag ziet blijven. We spreken met Jos van Kessel, voorzitter van het College van Bestuur over zijn duidelijke visie op onderwijs en over talentontwikkeling en innovatie in de regio Noordoost-Brabant.

KW1C ALS PIONIER IN INNOVATIE

Jos legt uit wat het Koning Willem I College kenmerkt: ‘We zijn toonaangevend. Niet alleen omdat we meerdere malen de titel van duurzaamste school van Nederland hebben verdiend en de Nederlandse Onderwijspremie 2023 hebben gewonnen, maar ook vanwege onze continue inzet voor innovatie in het onderwijs.’ Hij benadrukt het belang van interdisciplinaire samenwerking binnen de programma's, zoals het Talent Atelier, waar techniek, ICT en zorg samenkomen. ‘Dit gaat verder dan traditionele onderwijsstructuren. Door technische vaardigheden te integreren met data en communicatie, biedt dit onze studenten de beste kansen in hun toekomstige carrières.’

CHRISTIAN VAN
VESSEM

Vanuit de gedachte dat Human "Tech" Capital dagelijks het verschil maakt binnen proces technische bedrijven ga ik graag in gesprek met (potentiële) opdrachtgevers. Ieder bedrijf heeft een eigen verhaal, en vraagt om een maatwerkoplossing voor de uitdagingen die men heeft. Graag een keer samen sparren?

TOEKOMSTIGE ONTWIKKELINGEN EN UITDAGINGEN

De toekomst van het onderwijs is volgens Jos met name gericht op een steeds grotere flexibiliteit en modularisering: ‘Het onderwijsaanbod zal zich aan moeten passen aan de veranderende behoeften. Ook zullen we nóg meer moeten gaan nadenken over hoe we geïntegreerd onderwijs krijgen tussen het vmbo en het mbo, en tussen het mbo en het hbo. We zullen ook het onderwijs steeds meer naar de bedrijven toe moeten brengen. Dat kan betekenen dat we gaan investeren bij bedrijven in leeromgevingen, zodat we daar ook het leerproces kunnen ondersteunen. Dit vraagt om een intensievere samenwerking tussen onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven’, legt Jos uit.

Tot slot benoemt hij ook het feit dat oude structuren zoals kwalificatiedossiers en klassikale lessen niet zullen blijven werken: ‘Met de toegang tot informatie die studenten tegenwoordig hebben, wordt van docenten verwacht dat zij meer als coaches optreden. Verandering is essentieel voor de voorbereiding van onze studenten op een snel veranderende wereld, maar zonder urgentiegevoel zijn veranderingen lastig door te voeren. Dat zie ik als onze grootste uitdaging.’

In plaats van vast te houden aan een set vastgestelde vaardigheden, kijken we naar unieke talenten van elke student en hoe we die verder kunnen ontwikkelen.”

We zullen ook het onderwijs steeds meer naar de bedrijven toe moeten brengen.”

DE OMGEVINGSRAAD:
BRUG TUSSEN ONDERWIJS EN GEMEENSCHAP

Om de externe betrokkenheid te versterken is een Omgevingsraad opgericht: ‘Traditioneel zijn onderwijsinstellingen vooral intern gericht, maar wij vonden dat het tijd werd om onze blik naar buiten te richten. Net zoals bedrijven aandeelhouders hebben die meerwaarde eisen, hebben wij de Omgevingsraad opgezet om onze connecties met de externe omgeving te versterken.’

De raad die sinds april vorig jaar in werking is gezet, heeft een adviserende rol in hoe het college reageert op lokale ontwikkelingen en behoeften: ‘We hebben sindsdien ons Leven Lang Ontwikkelen aanbod beter afgestemd en we onderzoeken nu de effecten van AI op ons aanbod. Ook de invloed van grote regionale projecten, zoals de subsidie van 2,5 miljard euro voor activiteiten in Brainport Eindhoven, worden voorgelegd. Zo helpt de Omgevingsraad ons om het onderwijsaanbod af te stemmen op de werkelijke behoeften van de regio.’

VAN COMPETENTIES NAAR TALENTEN

Jos legt uit waarom de nadruk ligt op talentontwikkeling en minder op competenties: ‘De focus op competenties is vaak gekoppeld aan verouderde structuren waarbij kwalificatiedossiers voldoen aan de eisen van het werkveld. Die benadering houdt geen gelijke tred met de snelle veranderingen van vandaag.’ Hij vervolgt: ‘In plaats van vast te houden aan een set vastgestelde vaardigheden, kijken we naar unieke talenten van elke student en hoe we die verder kunnen ontwikkelen. Het gaat erom dat je bevlogen wordt door wat je doet en dat je plezier vindt in je talenten, dat is waar we ons op richten. Dit sluit heel goed aan bij wat studenten nodig hebben en waar ze goed in zijn.’

TALENTONTWIKKELING

Bij het Koning Willem I College staat talentontwikkeling centraal, met een duidelijke focus op de regio Noordoost-Brabant, waaronder ’s-Hertogenbosch, Oss, Meierijstad en het Land van Cuijk. Jos van Kessel benadrukt het belang van deze regionale aanpak: ‘Wij richten ons primair op het ontwikkelen en behouden van talent voor Noordoost-Brabant. Hoewel de invloed van de snelgroeiende Brainportregio ons bereik verbreedt, blijft onze kernmissie het voeden van lokaal talent. Dat is voor ons het allerbelangrijkste.’

Jos deelt zijn visie op het toekomstig onderwijs: ‘Onze droom is om een onderwijsomgeving te realiseren die niet alleen inspirerend en aantrekkelijk is, maar ook volledig gericht op de ontwikkeling van individuele talenten. We streven ernaar dat ons onderwijs naadloos aansluit op de behoeften van zowel het werkveld als de studenten. Dit is uitdagend, aangezien de arbeidsmarkt snel verandert en studenten vaak andere verwachtingen hebben.’

Het Koning Willem I College (KW1C) is een onderwijsinstelling waar divers talent tot bloei komt, door een praktijkgerichte en innovatieve aanpak. Van metselen tot coderen, van ontwerpen tot verzorgen, de studenten van KW1C zijn niet gebonden aan traditionele klaslokalen. Het college brengt het werkveld naar binnen en strekt het onderwijs uit naar buiten, waarbij het sterk verweven is met de regio die deze talenten koestert en graag ziet blijven. We spreken met Jos van Kessel, voorzitter van het College van Bestuur over zijn duidelijke visie op onderwijs en over talentontwikkeling en innovatie in de regio Noordoost-Brabant.

INNOVATIEF ONDERWIJS
& TALENTONTWIKKELING
BIJ KONING WILLEM I COLLEGE

Volledig scherm