In dit interview spreken we met Maarten Schaart, manager operations, en Eefje Visser, HR-businesspartner, beiden werkzaam bij Vrumona. We hebben het over de recente overname door Royal Unibrew, de toekomstige groei en hun persoonlijke ambities. ‘We zijn een zeer betrokken bedrijf, dienstverbanden van 40 of 45 jaar zijn hier niet ongewoon. Wat ons verbindt, is het ondernemerschap; onze mensen voelen zich echt eigenaren van de business.’

'Groei is essentieel en machines zijn belangrijk, maar zonder personeel staat alles stil'

We hebben belangrijke stappen gezet om onze productieprocessen duurzamer te maken met de ambitie om tegen 2027 CO2-neutraal te zijn, wat fundamenteel bijdraagt aan de duurzaamheid van ons bedrijf.”

Er heerst een optimistische sfeer intern over de investeringen die we mogen doen in onze fabriek; mensen zijn echt enthousiast over deze ontwikkelingen.”

LEES OOK DE ANDERE VERHALEN VAN DE FOOD SECTOR

AMBITIES & DROMEN

Op de vraag of ze zelf nog ambities hebben, antwoord Maarten: ‘Ik heb absoluut de ambitie om Vrumona te helpen het 100-jarig bestaan te bereiken. Gezonde bedrijfsvoering en goed volume zijn essentieel, en ik zie momenteel overal kansen die ik graag wil benutten.’ Eefje vult aan met haar droom voor internationale expansie: ‘Als ik echt ver durf te dromen, hoop ik dat de grenzen opengaan zodat heel Europa kan genieten van onze prachtige producten. Het zou geweldig zijn als onze producten net zo populair worden in andere landen als ze nu in Nederland zijn.’ Tot slot nog de wens om het team te versterken: ‘Ik hoop dat mensen mij weer proactief gaan bellen met open sollicitaties omdat ze graag deel willen uitmaken van ons prachtige bedrijf.’

DUURZAAM & GEZONDER

Naast duurzaamheid, speelt ook gezondheid een cruciale rol binnen Vrumona. Maarten: ‘In de afgelopen jaren hebben we actief gewerkt aan het differentiëren van ons productassortiment door het verlagen van de kilocalorieën per 100 milliliter, met als doel de consument verantwoord te laten genieten. Daarnaast hebben we onze duurzaamheidsinspanningen aanzienlijk opgevoerd. Onderdeel zijn van Royal Unibrew biedt ons de kans om te versnellen op duurzaamheid. We hebben belangrijke stappen gezet om onze productieprocessen duurzamer te maken met de ambitie om tegen 2027 CO2-neutraal te zijn, wat fundamenteel bijdraagt aan de duurzaamheid van ons bedrijf.’

ARBEIDSMARKT

Diezelfde groei schept volgens Maarten ook allerlei mogelijkheden: ‘Er heerst een optimistische sfeer intern over de investeringen die we mogen doen in onze fabriek; mensen zijn echt enthousiast over deze ontwikkelingen. Het is alleen wel een uitdaging om geschikte mensen te vinden, zeker nu we zo snel groeien en moeten opschalen. Daarom hebben we partners als Techsharks dan ook hard nodig. We kunnen immers niet op alle fronten tegelijkertijd schakelen, dus we moeten slimme keuzes maken over waar we hulp zoeken.’ Zo is Techsharks voor Vrumona een belangrijke partner gebleken. Maarten: ‘Techsharks levert goed opgeleide en kundige operators die direct in onze teams inzetbaar zijn met een minimale inwerktijd, daar hebben ze ons enorm mee geholpen.’

KLAARMAKEN VOOR GROEI

Eefje legt verder uit over de uitdagingen van groei: ‘Als we end-to-end naar de keten kijken, impliceert groei niet alleen meer productievolume, maar ook dat de verkoop toeneemt. Neem bijvoorbeeld logistiek; als ons magazijn vol raakt, moeten we andere opslagoplossingen bedenken om het verhoogde volume te kunnen verwerken. Elke afdeling bereidt zich zo op zijn eigen manier voor op deze groei en pakt potentiële uitdagingen proactief aan, die we liever als kansen dan als problemen zien. Betrokken zijn bij deze groei ís ook erg leuk en stimulerend.’

NIEUWE LIJN

Over toekomstige investeringen zegt Eefje: ‘We investeren de komende jaren binnen de supply chain en de fabriek. Een belangrijke toevoeging zal een nieuwe bliklijn zijn. Deze lijn vereist extra personeel, dus we werven mensen en zetten een trainingsprogramma op om hen te scholen in het werken met de nieuwe machines. Ook passen we de veiligheids- en kwaliteitsinstructies aan om te zorgen dat de lijn begin volgend jaar operationeel is volgens de gestelde standaarden.’

VOORBEREIDEN OP DE TOEKOMsT

Personeelsuitbreiding om Bunnik geografisch een prominenter aandeel in het netwerk te geven, is essentieel. Eefje beschrijft de focus voor het komende jaar: ‘De transitie is een essentieel onderdeel voor ons team dit jaar; het móet succesvol zijn. We kijken ook naar de lange termijn, maar eerst moet de basis op orde zijn. Zo concentreren we ons nu vooral op het correct overzetten van die basis, zoals het garanderen dat iedereen zijn salaris ontvangt via nieuwe HR-systemen. Daarnaast streven we ernaar om verbeteringen door te voeren en meer volgens de ‘vernieuwde Vrumona-manier’ te kunnen gaan werken. Dit betekent dat we ondernemerschap nog meer stimuleren, een houding waarbij we immer op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden. Gezien onze hoge groeiambities, moeten we de juiste focus behouden, prioriteiten stellen en onszelf organiseren met oog voor het beoogde resultaat.’

TOEKOMSTPLANNEN

Over die toekomstplannen van Vrumona onder Royal Unibrew zegt Maarten: ‘We zijn momenteel bezig met de investeringsplannen, wat resulteert in het sneller doorvoeren van vervangingen en het realiseren van uitbreidingen. Onze ambitie is om deze initiatieven direct op te pakken en tegelijkertijd te focussen op groei van het personeel. Groei is essentieel en machines zijn belangrijk, maar zonder personeel staat alles stil.’

Vrumona is in Nederland één van de grootste frisdrankproducenten, bekend van merken zoals Royal Club, Crystal Clear, Sisi en Sourcy, Russel & Co, Butcha en licentiemerken als Pepsi, 7UP, Rockstar en Rivella. Vrumona is ontstaan vanuit een coöperatieve gedachte van fruittelers in de omgeving, dicht tegen de Betuwe aan, werd in 1946 opgericht door Anton van Dam en is voortgekomen uit een coöperatie genaamd Vrumona, een samentrekking van ‘vruchten’ en ‘limonade’. Gedreven door de missie ‘Change drinking for the better’, heeft Vrumona een frisse blik op de frisdrankcategorie en probeert deze continu te ontwikkelen. Niet alleen voor consumenten en klanten, maar ook voor haar medewerkers, toekomstige generaties en aandeelhouders.

In 2023 verkocht HEINEKEN frisdrankproducent Vrumona aan Royal Unibrew, een regionale multidrankenproducent met sterke lokale merkenportfolio’s in Scandinavië (hoofdkantoor in Denemarken), de Baltische staten, Italië, Frankrijk en Canada. En dus sinds 2023 in Nederland. Maarten licht toe: ‘We zijn onlangs gestart met productieactiviteiten specifiek voor de Deense markt, waardoor we onderdeel zijn geworden van een uitgebreider netwerk in frisdrankproductie. We richten ons met name op de grensstreek tussen Duitsland en Denemarken.’ De overname heeft niet alleen de geografische spreiding vergroot, maar gaat ook de operationele capaciteit aanzienlijk versterken. Maarten: ‘Nu we onderdeel zijn van Royal Unibrew hebben we de middelen om onze productiecapaciteit te vergroten.’

'Groei is essentieel en machines zijn belangrijk, maar zonder personeel staat alles stil'

LEES OOK
DE ANDERE VERHALEN VAN DE FOOD SECTOR

We hebben de ambitie om tegen 2027 CO2-neutraal te zijn, wat fundamenteel bijdraagt aan de duurzaamheid van ons bedrijf.”

AMBITIES & DROMEN

Op de vraag of ze zelf nog ambities hebben, antwoord Maarten: ‘Ik heb absoluut de ambitie om Vrumona te helpen het 100-jarig bestaan te bereiken. Gezonde bedrijfsvoering en goed volume zijn essentieel, en ik zie momenteel overal kansen die ik graag wil benutten.’ Eefje vult aan met haar droom voor internationale expansie: ‘Als ik echt ver durf te dromen, hoop ik dat de grenzen opengaan zodat heel Europa kan genieten van onze prachtige producten. Het zou geweldig zijn als onze producten net zo populair worden in andere landen als ze nu in Nederland zijn.’ Tot slot nog de wens om het team te versterken: ‘Ik hoop dat mensen mij weer proactief gaan bellen met open sollicitaties omdat ze graag deel willen uitmaken van ons prachtige bedrijf.’

DUURZAAM & GEZONDER

Naast duurzaamheid, speelt ook gezondheid een cruciale rol binnen Vrumona. Maarten: ‘In de afgelopen jaren hebben we actief gewerkt aan het differentiëren van ons productassortiment door het verlagen van de kilocalorieën per 100 milliliter, met als doel de consument verantwoord te laten genieten. Daarnaast hebben we onze duurzaamheidsinspanningen aanzienlijk opgevoerd. Onderdeel zijn van Royal Unibrew biedt ons de kans om te versnellen op duurzaamheid. We hebben belangrijke stappen gezet om onze productieprocessen duurzamer te maken met de ambitie om tegen 2027 CO2-neutraal te zijn, wat fundamenteel bijdraagt aan de duurzaamheid van ons bedrijf.’

ARBEIDSMARKT

Diezelfde groei schept volgens Maarten ook allerlei mogelijkheden: ‘Er heerst een optimistische sfeer intern over de investeringen die we mogen doen in onze fabriek; mensen zijn echt enthousiast over deze ontwikkelingen. Het is alleen wel een uitdaging om geschikte mensen te vinden, zeker nu we zo snel groeien en moeten opschalen. Daarom hebben we partners als Techsharks dan ook hard nodig. We kunnen immers niet op alle fronten tegelijkertijd schakelen, dus we moeten slimme keuzes maken over waar we hulp zoeken.’ Zo is Techsharks voor Vrumona een belangrijke partner gebleken. Maarten: ‘Techsharks levert goed opgeleide en kundige operators die direct in onze teams inzetbaar zijn met een minimale inwerktijd, daar hebben ze ons enorm mee geholpen.’

KLAARMAKEN VOOR GROEI

Eefje legt verder uit over de uitdagingen van groei: ‘Als we end-to-end naar de keten kijken, impliceert groei niet alleen meer productievolume, maar ook dat de verkoop toeneemt. Neem bijvoorbeeld logistiek; als ons magazijn vol raakt, moeten we andere opslagoplossingen bedenken om het verhoogde volume te kunnen verwerken. Elke afdeling bereidt zich zo op zijn eigen manier voor op deze groei en pakt potentiële uitdagingen proactief aan, die we liever als kansen dan als problemen zien. Betrokken zijn bij deze groei ís ook erg leuk en stimulerend.’

NIEUWE LIJN

Over toekomstige investeringen zegt Eefje: ‘We investeren de komende jaren binnen de supply chain en de fabriek. Een belangrijke toevoeging zal een nieuwe bliklijn zijn. Deze lijn vereist extra personeel, dus we werven mensen en zetten een trainingsprogramma op om hen te scholen in het werken met de nieuwe machines. Ook passen we de veiligheids- en kwaliteitsinstructies aan om te zorgen dat de lijn begin volgend jaar operationeel is volgens de gestelde standaarden.’

Er heerst een optimistische sfeer intern over de investeringen die we mogen doen in onze fabriek; mensen zijn echt enthousiast over deze ontwikkelingen.”

VOORBEREIDEN OP DE TOEKOMsT

Personeelsuitbreiding om Bunnik geografisch een prominenter aandeel in het netwerk te geven, is essentieel. Eefje beschrijft de focus voor het komende jaar: ‘De transitie is een essentieel onderdeel voor ons team dit jaar; het móet succesvol zijn. We kijken ook naar de lange termijn, maar eerst moet de basis op orde zijn. Zo concentreren we ons nu vooral op het correct overzetten van die basis, zoals het garanderen dat iedereen zijn salaris ontvangt via nieuwe HR-systemen. Daarnaast streven we ernaar om verbeteringen door te voeren en meer volgens de ‘vernieuwde Vrumona-manier’ te kunnen gaan werken. Dit betekent dat we ondernemerschap nog meer stimuleren, een houding waarbij we immer op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden. Gezien onze hoge groeiambities, moeten we de juiste focus behouden, prioriteiten stellen en onszelf organiseren met oog voor het beoogde resultaat.’

In 2023 verkocht HEINEKEN frisdrankproducent Vrumona aan Royal Unibrew, een regionale multidrankenproducent met sterke lokale merkenportfolio’s in Scandinavië (hoofdkantoor in Denemarken), de Baltische staten, Italië, Frankrijk en Canada. En dus sinds 2023 in Nederland. Maarten licht toe: ‘We zijn onlangs gestart met productieactiviteiten specifiek voor de Deense markt, waardoor we onderdeel zijn geworden van een uitgebreider netwerk in frisdrankproductie. We richten ons met name op de grensstreek tussen Duitsland en Denemarken.’ De overname heeft niet alleen de geografische spreiding vergroot, maar gaat ook de operationele capaciteit aanzienlijk versterken. Maarten: ‘Nu we onderdeel zijn van Royal Unibrew hebben we de middelen om onze productiecapaciteit te vergroten.’

TOEKOMSTPLANNEN

Over die toekomstplannen van Vrumona onder Royal Unibrew zegt Maarten: ‘We zijn momenteel bezig met de investeringsplannen, wat resulteert in het sneller doorvoeren van vervangingen en het realiseren van uitbreidingen. Onze ambitie is om deze initiatieven direct op te pakken en tegelijkertijd te focussen op groei van het personeel. Groei is essentieel en machines zijn belangrijk, maar zonder personeel staat alles stil.’

In dit interview spreken we met Maarten Schaart, manager operations, en Eefje Visser, HR-businesspartner, beiden werkzaam bij Vrumona. We hebben het over de recente overname door Royal Unibrew, de toekomstige groei en hun persoonlijke ambities. ‘We zijn een zeer betrokken bedrijf, dienstverbanden van 40 of 45 jaar zijn hier niet ongewoon. Wat ons verbindt, is het ondernemerschap; onze mensen voelen zich echt eigenaren van de business.’

Vrumona is in Nederland één van de grootste frisdrankproducenten, bekend van merken zoals Royal Club, Crystal Clear, Sisi en Sourcy, Russel & Co, Butcha en licentiemerken als Pepsi, 7UP, Rockstar en Rivella. Vrumona is ontstaan vanuit een coöperatieve gedachte van fruittelers in de omgeving, dicht tegen de Betuwe aan, werd in 1946 opgericht door Anton van Dam en is voortgekomen uit een coöperatie genaamd Vrumona, een samentrekking van ‘vruchten’ en ‘limonade’. Gedreven door de missie ‘Change drinking for the better’, heeft Vrumona een frisse blik op de frisdrankcategorie en probeert deze continu te ontwikkelen. Niet alleen voor consumenten en klanten, maar ook voor haar medewerkers, toekomstige generaties en aandeelhouders.

Volledig scherm