Samen met Marco Jansen van den Doormalen, Director People and Vitality bij Fibrant, duiken we in de wereld van chemie, duurzaamheid en de dynamische rol van HR binnen de chemische industrie. Fibrant, een bedrijf met een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1952, is vandaag de dag onderdeel van HSCC (ook wel Highsun Group China genoemd) en is de grootste producent van caprolactam en ammoniumsulfaat wereldwijd.
PURE CHEMIE BIJ FIBRANT: INNOVATIE, DUURZAAM-HEID EN MENSELIJK KAPITAAL
Onze grondstoffen zijn terug te vinden in een breed scala aan producten, veel meer dan de meeste mensen zich realiseren.”
LEES OOK DE ANDERE VERHALEN VAN DE CHEMIE SECTOR
DUURZAME INZETBAARHEID
Fibrant ondersteunt de gezondheid van de medewerkers actief met een breed scala aan faciliteiten en initiatieven, van een fitnessruimte op locatie tot deelname aan sportevenementen, en van het aanbieden van gezonde voeding tot het verstrekken van trainingen en opleidingen. ‘Verandering begint bij het individu, maar we kijken voortdurend naar manieren om de belasting zo laag mogelijk te houden. Daarnaast is, mits de bezetting het toelaat, deeltijdwerken mogelijk binnen ploegendiensten om een betere werk-privébalans te faciliteren. Het uiteindelijke streven is dat iedereen ons ziet als een plek waar je niet alleen kunt werken, maar ook kunt groeien als individu.’
CREATIEVE OPLOSSINGEN
Omdat de instroom van operators laag is, wijst Marco op de noodzaak om traditionele werving te herzien. ‘De afnemende instroom binnen mbo-opleidingen en het natuurlijke verloop vragen om creatieve oplossingen. We kunnen niet blijven vasthouden aan de manier waarop we twintig jaar geleden personeel werven en behouden’, benadrukt Marco.
PEOPLE FACTOR
De people factor binnen Fibrant is van essentieel belang. ‘Net zoals wij verwachtingen hebben van onze medewerkers, mogen zij ook verwachtingen van ons hebben’, stelt hij. ‘Fibrant zorgt goed voor zijn personeel, niet alleen op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Onze verantwoordelijkheid strekt zich ook uit tot het behouden van onze aantrekkelijkheid als werkgever, door constant te innoveren en te zorgen voor een positieve werkomgeving.’
VERDUURZAMING
Er zijn serieuze uitdagingen en ambitieuze stappen om te nemen, vooral op het gebied van verduurzaming binnen de Europese chemische sector. ‘Het is een complexe tijd voor de industrie, maar we maken significante vorderingen in het reduceren van onze CO2-uitstoot. Dat is een belangrijke bijdrage aan het totale Chemelot-complex en onderdeel van onze voortdurende inzet voor verduurzaming.’
De introductie van EcoLactam® is een voorbeeld van hoe Fibrant zich onderscheidt door niet alleen hun eigen CO2-voetafdruk te verminderen, maar ook die van hun afnemers. Marco benadrukt: ‘In een wereld die steeds groener moet worden, vinden wij wegen om te innoveren, zelfs als financiering voor groene projecten een uitdaging is. We willen bewijzen dat verandering mogelijk is, en dat is de richting die we op willen.’
WERELD VERBETEREN
Marco deelt zijn enthousiasme over het werken in een productieomgeving. ‘Wat mij hierin vooral aanspreekt, is het principe van What you see is what you get. Fibrant, met zijn 322 medewerkers in Nederland en locaties in China, valt onder de paraplu van de Highsun Group, een onderneming met 8.000+ medewerkers wereldwijd. ‘Wat Fibrant voor mij zo bijzonder maakt, zijn de korte communicatielijnen en de filosofie van de organisatie om de wereld te verbeteren.’
HOOGWAARDIGE PRODUCTEN
Fibrant heeft zes fabrieken op de Chemelot locatie in Geleen voor de productie van essentiële grondstoffen, waaronder caprolactam en zijn duurzame tegenhanger EcoLactam®, evenals belangrijke bijproducten zoals ammoniumsulfaat en cyclohexanon. ‘Onze hoofdactiviteit is de productie van caprolactam, de basis voor hoogwaardige polyamide 6 (nylon 6), die een cruciale rol speelt in industrieën zoals kleding, tapijt, en automotive. Door gebruik van onze grondstoffen worden bepaalde auto-onderdelen lichter, wat leidt tot minder uitstoot’, legt Marco uit.
De inzet voor duurzaamheid strekt zich verder uit tot hun ammoniumsulfaatproductie, waar Fibrant innoveert met technieken voor efficiëntere bemesting. ‘We zijn actief bezig met het ontwikkelen van methodes om bemesting effectiever te maken, waardoor minder product verloren gaat en precies in de kiem terechtkomt’, vertelt Marco. Marco benadrukt de alomtegenwoordigheid van chemische producten in ons dagelijks leven: ‘Onze grondstoffen zijn terug te vinden in een breed scala aan producten, veel meer dan de meeste mensen zich realiseren. Het belang van chemie in ons dagelijks leven is niet te onderschatten, iets wat vaak over het hoofd wordt gezien door de buitenwereld.’
PEOPLE AND CULTURE
In 2017 begon Marco bij Fibrant als business partner People and Culture. Daarvoor zat hij ruim veertien jaar in de arbeidsbemiddeling. Inmiddels heeft hij een belangrijke stap in zijn carrière gezet door de overstap te maken naar de positie van director People and Vitality. Samen met de director Leadership and Culture, vormen zij een tweekoppige HR-directie. ‘We durven buiten de gebaande paden te treden en een beetje eigenwijs te zijn.’
Marco Jansen
van den Doormalen
Director People & Vitality
PURE CHEMIE
BIJ FIBRANT: INNOVATIE, DUURZAAMHEID EN MENSELIJK KAPITAAL
LEES OOK
DE ANDERE VERHALEN VAN DE CHEMIE SECTOR
VERDUURZAMING
Er zijn serieuze uitdagingen en ambitieuze stappen om te nemen, vooral op het gebied van verduurzaming binnen de Europese chemische sector. ‘Het is een complexe tijd voor de industrie, maar we maken significante vorderingen in het reduceren van onze CO2-uitstoot. Dat is een belangrijke bijdrage aan het totale Chemelot-complex en onderdeel van onze voortdurende inzet voor verduurzaming.’
De introductie van EcoLactam® is een voorbeeld van hoe Fibrant zich onderscheidt door niet alleen hun eigen CO2-voetafdruk te verminderen, maar ook die van hun afnemers. Marco benadrukt: ‘In een wereld die steeds groener moet worden, vinden wij wegen om te innoveren, zelfs als financiering voor groene projecten een uitdaging is. We willen bewijzen dat verandering mogelijk is, en dat is de richting die we op willen.’
VERDUURZAMING
Vergeer Holland focust op het bouwen aan een duurzame toekomst. Met als toonbeeld de nieuwe, gasloze fabriek in Bodegraven. ‘Deze fabriek, die voldoet aan de hoogste duurzaamheidsstandaarden, is uitgerust met 2700 zonnepanelen. Het pand wordt gekoeld met natuurlijke koelmiddelen en is geïsoleerd tegen hoge isolatiewaarden.
Een tweede speerpunt is het verminderen van het gebruik van verpakkingsmaterialen en het vergroten van de recyclebaarheid ervan, met het doel om tegen 2030 de primaire verpakkingen recyclebaar te maken met zo min mogelijk gewicht. We hebben al significante vooruitgang geboekt door over te stappen op (recyclebaar) monomateriaal voor enkele verpakkingslijnen en verwachten dit jaar nog meer productieijnen duurzamer te maken.’
CREATIEVE OPLOSSINGEN
Omdat de instroom van operators laag is, wijst Marco op de noodzaak om traditionele werving te herzien. ‘De afnemende instroom binnen mbo-opleidingen en het natuurlijke verloop vragen om creatieve oplossingen. We kunnen niet blijven vasthouden aan de manier waarop we twintig jaar geleden personeel werven en behouden’, benadrukt Marco.
Onze grondstoffen zijn terug te vinden in een breed scala aan producten, veel meer dan de meeste mensen zich realiseren.”
PEOPLE FACTOR
De people factor binnen Fibrant is van essentieel belang. ‘Net zoals wij verwachtingen hebben van onze medewerkers, mogen zij ook verwachtingen van ons hebben’, stelt hij. ‘Fibrant zorgt goed voor zijn personeel, niet alleen op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Onze verantwoordelijkheid strekt zich ook uit tot het behouden van onze aantrekkelijkheid als werkgever, door constant te innoveren en te zorgen voor een positieve werkomgeving.’
WERELD VERBETEREN
Marco deelt zijn enthousiasme over het werken in een productieomgeving. ‘Wat mij hierin vooral aanspreekt, is het principe van What you see is what you get. Fibrant, met zijn 322 medewerkers in Nederland en locaties in China, valt onder de paraplu van de Highsun Group, een onderneming met 8.000+ medewerkers wereldwijd. ‘Wat Fibrant voor mij zo bijzonder maakt, zijn de korte communicatielijnen en de filosofie van de organisatie om de wereld te verbeteren.’
PEOPLE AND CULTURE
In 2017 begon Marco bij Fibrant als business partner People and Culture. Daarvoor zat hij ruim veertien jaar in de arbeidsbemiddeling. Inmiddels heeft hij een belangrijke stap in zijn carrière gezet door de overstap te maken naar de positie van director People and Vitality. Samen met de director Leadership and Culture, vormen zij een tweekoppige HR-directie. ‘We durven buiten de gebaande paden te treden en een beetje eigenwijs te zijn.’
HOOGWAARDIGE PRODUCTEN
Fibrant heeft zes fabrieken op de Chemelot locatie in Geleen voor de productie van essentiële grondstoffen, waaronder caprolactam en zijn duurzame tegenhanger EcoLactam®, evenals belangrijke bijproducten zoals ammoniumsulfaat en cyclohexanon. ‘Onze hoofdactiviteit is de productie van caprolactam, de basis voor hoogwaardige polyamide 6 (nylon 6), die een cruciale rol speelt in industrieën zoals kleding, tapijt, en automotive. Door gebruik van onze grondstoffen worden bepaalde auto-onderdelen lichter, wat leidt tot minder uitstoot’, legt Marco uit.
De inzet voor duurzaamheid strekt zich verder uit tot hun ammoniumsulfaatproductie, waar Fibrant innoveert met technieken voor efficiëntere bemesting. ‘We zijn actief bezig met het ontwikkelen van methodes om bemesting effectiever te maken, waardoor minder product verloren gaat en precies in de kiem terechtkomt’, vertelt Marco. Marco benadrukt de alomtegenwoordigheid van chemische producten in ons dagelijks leven: ‘Onze grondstoffen zijn terug te vinden in een breed scala aan producten, veel meer dan de meeste mensen zich realiseren. Het belang van chemie in ons dagelijks leven is niet te onderschatten, iets wat vaak over het hoofd wordt gezien door de buitenwereld.’
Samen met Marco Jansen van den Doormalen, Director People and Vitality bij Fibrant, duiken we in de wereld van chemie, duurzaamheid en de dynamische rol van HR binnen de chemische industrie. Fibrant, een bedrijf met een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1952, is vandaag de dag onderdeel van HSCC (ook wel Highsun Group China genoemd) en is de grootste producent van caprolactam en ammoniumsulfaat wereldwijd.
Marco Jansen
van den Doormalen
Director People & Vitality